Piaget Szakaszok Táblázat

Piaget Kognitív Fejlődési Szakaszok Táblázat

Jean Piaget svájci pszichológus elmélete szerint a gyermekek kognitív fejlődése négy szakaszon megy keresztül, amelyek mindegyike különböző gondolkodási képességeket és viselkedési mintákat tartalmaz. Az alábbi táblázat bemutatja ezeket a szakaszokat, az életkori határokat, valamint a jellemző gondolkodási és viselkedési sajátosságokat.


SzakaszÉletkorJellemzőkKulcsfogalmak
1. Szenzomotoros szakasz0 – 2 év– A világ megismerése érzékelés és mozgás révén
– Tárgyállandóság kifejlődése
Tárgyállandóság, Ok-okozati összefüggés
2. Műveletek előtti szakasz2 – 7 év– Szimbolikus gondolkodás (képzelet, játék)
– Egocentrizmus (más nézőpont nehézsége)
Szimbolikus gondolkodás, Egocentrizmus
3. Konkrét műveletek szakasza7 – 11 év– Logikus gondolkodás konkrét tárgyakra
– Konzerváció (mennyiségek állandósága)
Konzerváció, Fordíthatóság
4. Formális műveletek szakasza11 év – felnőttkor– Absztrakt gondolkodás
– Hipotézisek vizsgálata
– Logikai érvelés
Absztrakt gondolkodás, Hipotézisalkotás

Részletesebb magyarázat

  1. Szenzomotoros szakasz (0-2 év)
    • A gyermekek a világot érzékelésen (pl. látás, hallás) és mozgáson (pl. fogás, járás) keresztül ismerik meg.
    • Tárgyállandóság: A gyermek megérti, hogy egy tárgy akkor is létezik, ha éppen nem látja.
    • Ok-okozati összefüggés: Felismeri, hogy a saját cselekedetei következményekkel járnak.
  2. Műveletek előtti szakasz (2-7 év)
    • Megjelenik a szimbolikus gondolkodás: a gyerekek képesek dolgokat szavakkal vagy képekkel helyettesíteni.
    • Egocentrizmus: A gyermek nehezen érti meg mások nézőpontját.
    • Gyakori a szerepjáték és a képzelet használata.
  3. Konkrét műveletek szakasza (7-11 év)
    • A gyermekek logikus gondolkodásra képesek konkrét tárgyakkal kapcsolatban.
    • Konzerváció: Megértik, hogy egy tárgy mennyisége nem változik, ha annak alakja megváltozik (pl. víz pohárban).
    • Fordíthatóság: Képesek mentálisan visszafordítani egy cselekvést.
  4. Formális műveletek szakasza (11 év – felnőttkor)
    • Képessé válnak az absztrakt gondolkodásra és a logikai érvelésre.
    • Hipotézisalkotás: Tudnak elméleteket gyártani és azok következményeit logikusan végiggondolni.
    • Képesek a jövőbeni lehetőségeket mérlegelni és elvont fogalmakban gondolkodni.

Mire vonatkozik ez a táblázat?

Ez a táblázat Jean Piaget kognitív fejlődéselméletére épül, amely gyermekek gondolkodási képességeinek fejlődését mutatja be.

  • Célcsoport: Szülők, pedagógusok, pszichológusok, fejlesztőpedagógusok
  • Felhasználás: Oktatás, gyermekfejlődés megértése, pszichológiai vizsgálatok
  • Korlátozás: Az életkori határok csak iránymutatók, a fejlődés egyéni ütemben történhet.