Piaget Kognitív Fejlődési Szakaszok Táblázat
Jean Piaget svájci pszichológus elmélete szerint a gyermekek kognitív fejlődése négy szakaszon megy keresztül, amelyek mindegyike különböző gondolkodási képességeket és viselkedési mintákat tartalmaz. Az alábbi táblázat bemutatja ezeket a szakaszokat, az életkori határokat, valamint a jellemző gondolkodási és viselkedési sajátosságokat.
Szakasz | Életkor | Jellemzők | Kulcsfogalmak |
---|---|---|---|
1. Szenzomotoros szakasz | 0 – 2 év | – A világ megismerése érzékelés és mozgás révén – Tárgyállandóság kifejlődése | Tárgyállandóság, Ok-okozati összefüggés |
2. Műveletek előtti szakasz | 2 – 7 év | – Szimbolikus gondolkodás (képzelet, játék) – Egocentrizmus (más nézőpont nehézsége) | Szimbolikus gondolkodás, Egocentrizmus |
3. Konkrét műveletek szakasza | 7 – 11 év | – Logikus gondolkodás konkrét tárgyakra – Konzerváció (mennyiségek állandósága) | Konzerváció, Fordíthatóság |
4. Formális műveletek szakasza | 11 év – felnőttkor | – Absztrakt gondolkodás – Hipotézisek vizsgálata – Logikai érvelés | Absztrakt gondolkodás, Hipotézisalkotás |
Részletesebb magyarázat
- Szenzomotoros szakasz (0-2 év)
- A gyermekek a világot érzékelésen (pl. látás, hallás) és mozgáson (pl. fogás, járás) keresztül ismerik meg.
- Tárgyállandóság: A gyermek megérti, hogy egy tárgy akkor is létezik, ha éppen nem látja.
- Ok-okozati összefüggés: Felismeri, hogy a saját cselekedetei következményekkel járnak.
- Műveletek előtti szakasz (2-7 év)
- Megjelenik a szimbolikus gondolkodás: a gyerekek képesek dolgokat szavakkal vagy képekkel helyettesíteni.
- Egocentrizmus: A gyermek nehezen érti meg mások nézőpontját.
- Gyakori a szerepjáték és a képzelet használata.
- Konkrét műveletek szakasza (7-11 év)
- A gyermekek logikus gondolkodásra képesek konkrét tárgyakkal kapcsolatban.
- Konzerváció: Megértik, hogy egy tárgy mennyisége nem változik, ha annak alakja megváltozik (pl. víz pohárban).
- Fordíthatóság: Képesek mentálisan visszafordítani egy cselekvést.
- Formális műveletek szakasza (11 év – felnőttkor)
- Képessé válnak az absztrakt gondolkodásra és a logikai érvelésre.
- Hipotézisalkotás: Tudnak elméleteket gyártani és azok következményeit logikusan végiggondolni.
- Képesek a jövőbeni lehetőségeket mérlegelni és elvont fogalmakban gondolkodni.
Mire vonatkozik ez a táblázat?
Ez a táblázat Jean Piaget kognitív fejlődéselméletére épül, amely gyermekek gondolkodási képességeinek fejlődését mutatja be.
- Célcsoport: Szülők, pedagógusok, pszichológusok, fejlesztőpedagógusok
- Felhasználás: Oktatás, gyermekfejlődés megértése, pszichológiai vizsgálatok
- Korlátozás: Az életkori határok csak iránymutatók, a fejlődés egyéni ütemben történhet.